Komgodtigang

Komgodtigang
Kom godt igang, sammen med børnene.

fredag den 25. april 2014

Vi startede dagen idag med at få skrevet vores Reflektions ark færdig. Og fik det sendt afsted til vores vejledere kl. 10.00.
Der blev også lavet et par nye legekort, til vores kasse. Det er en spændende process at arbejde med kortene. Vores ambition om at få beskrevet aktiviteterne, på en måde, der både er kort og tydelig nok til en hver skal kunne sætte igang i legen, ud udfra beskrivelsen, er ikke bare lige. Det er en udfordrende og lærerig process.

Dagen bød derefter på en tur til UCC København (Hellerup), hvor vi blev beriget og inspireret af en spændende workshop og en meget interessant debat. Nu vil vi holde weekend og forberede os på at blive klar til næste uges fernisering.

Kig gerne ind igen, her på siden, hvor vi på et senere tidspunkt vil sætte billeder ind, fra workshop mm.

For selv om blogprojektet, er endt, fra skolens synspunkt, fortsætter vi her på projekt Komgodtigang.

tirsdag den 22. april 2014

Så er vi tilbage i skole igen og der er en uge til fernisering af vores produkt. Vi har, idag, brugt tid på at samle op på vores reflektions ark. Vi har nemlig valgt at, udover bloggen, at samle vores faglige reflektioner på en seperat ark. 
På fredag d. 25.4 skal vi til en "Inspirationsdag" på UCC københavn. En inspirationsdag der, meget relevant sætter fokus på netop det område vi beskeftiger os med. Overskriften på dagen er: "Hvordan kan musik gøre samfundet bedre?" 

Vi vil her mødes med en række skarpe eksperter, der fra hver deres stol vil kigge med i krystalkuglen og 
komme med bud på, hvor vi bør sætte ind, hvis musikken skal spille en rolle i fremtiden. 

Lars Geer Hammershøj 
Lektor, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Pædagogisk 
Samtidsdiagnostik 
Sigurd Barrett 
Pianist, entertainer, komponist og forfatter 
Michael Gatten 
Politiker, Borgerrepræsentationen København, Venstre 
Bennyé D. Austring 
Projektleder og forfatter, Forskning og Innovation, UC Sjælland 

Der afholdes også workshops denne dag og vi har valgt at deltage ved workshoppen:
"Musikalske byggesten" med Mads Pagsberg og Sille Schultz. www.pagsberg-schultz.dk 

Musikken har haft en omtumlet tilværelse i arbejdet med børn i daginstitutioner og i skolen. Nogen steder 
har ildsjæle haft musikken centralt i det pædagogiske arbejde, andre steder har musikken nærmest været fraværende. Nu står vi over for en skolereform og en udvikling i daginstitutionerne, hvor børnenes (boglige) 
læring spiller en ny og central rolle. Men prioriterer vi musikken nok som en del af den menneskelige 
dannelse? 
Selv om inspirationsdagen omhandler musik, mener vi, at der kan drages linier til motivation og igangsættelse af div. aktiviteter.



onsdag den 9. april 2014

Dagens arbejde har været meget fokuseret på produktudvikling. Udformning af kort, kasse, design osv. Vi har fået kontakt til Mads Pagsberg og Sille Schultz fra konsulentfirmaet Pagsberg&Schultz. Deres metoder til at arbejde med samarbejde og kommunikation forankrer sig i en musik og teatervidenskabelig tradition. I artikkel "Leg med musikken, hvad er kreativitet", kommer P&S ind på områder der rammer vores process og produkt meget præcist. Dermed ser vi muligheder for at finde inspiration og ekspertviden, på området, netop herfra. Da der vil være et ophold med påskeferie har vi uddelegeret nogle opgaver til hinanden og vi vil løbende holde aktiv kontakten via vores digitale medier. God påske!

tirsdag den 8. april 2014

Vejledningsdag og nye refleksioner. Dels skal vores indlæg på siden kortes godt ned, for at ikke overskride anslagsgrænsen alt for meget. Selvom vi ikke kan undgå flere refleksioner, under vejs i vores forløb. Vi er i facen hvor vi skal skære mere ind til benet. Hvilket er med til at sætte fokus på den dannelsesprocess vi er igennem, som gruppe.
Et refleksionsark er under konstruktion samtidig med vi er ved at udvikle en Pitch- tale/elevator-tale til vores produkt. Som, ved få ord beskriver hvorfor lige netop DIN institution har behov for vores produkt.
Afslutningsvis kan nævnes at der i højre side af bloggen, udover links er links til den empiri vi har benyttet os af.

mandag den 7. april 2014

Vi har idag i vores behagelige og dejlige gruppe; Arbejdet med et refleksions ark ud fra 11 spørgsmål. Vi har koblet en masse teori til vores produkt bl.a. Kirsten Drotner og Lars Hammershøj. Mange af vores refleksioner findes indtil videre under linket padlet.
Vi har også fjollet og fået lave en masse sjove gruppe billeder.

mandag den 31. marts 2014

Så kom vi godt i gang!





Vi har i dag brainstormet over kategorierne der skal indgå i vores prototype af aktivitetskassen. Vi har valgt at fordybe os i to kategorier. Disse to kategorier er Musik & Sanglege og Drama & Rollelege. Der er massere af muligheder for at finde andre kategorier, men for ikke at gabe over mere end vi kan nå indenfor tidsgrænsen, har vi indskrænket det. For med alt den kreativitet og intellektualitet som gruppen besidder kan vi hurtigt blive for ambitiøse. :) 

De to overordnet kategorier opdeles i underkategorier som fx sprog, motorik osv.

Vi fandt frem til disse kategorier ved at skrive en masse ideer ned på post-its (se billede). Herefter inddelte vi alle ideerne som omhandlede samme emne/udviklingsområde.

Vi har prøvet at visualisere hvordan aktivitetskassen skal se ud og fungere. 

Vi glæder os til at arbejde videre med vores ide.


God dag J

Line, Isabell, Henrik, Peter, Dan og Louise


Produktbeskrivelse

Projekt Kom godt igang er en række lege/aktiviteter udformet som kort. Formålet med kortene er at de skal være lige til at gå til for pædagog og børn. Ideen er at pædagogen trækker et kort, hvorpå der står skrevet en aktivitet indenfor en kategori. Dette kan fx være motorik, sanser eller sprog. Der vil være oplyst på hvert enkelt kort om der er behov for nogle redskaber til at kunne udføre den pågældende leg/aktivitet. Tanken er at alle uanset erfaring nu kan igangsætte aktiviter såvel som forløb ud fra de forskellige kategorier. Fordelen ved kortkassen er at pædagoger/medhjælpere kan bruge kortkassen når der opstår uventet aflysninger af fx ture. Men kortkassen kan også bruges til at få dokumentation på hvilke udviklingsområder som aktiviteten styrker.


Vi glæder os til at videreudvikle denne ide.


Med venlig hilsen

Line, Isabell, Henrik, Peter, Dan og Louise

fredag den 28. marts 2014

Den grønne hat.

Edward De Bono har skrevet mange bøger om kreativ tænkning. Han beskriver en metode der kaldes "De
Bonos tænkehatte". At bruge en tænkehat er at indtage en bestemt tænkeposition. Når man har de forskellige hatte (6 stk.) på, skal man indtage bestemte roller i processen, og disse roller lægger op til at stille bestemte typer spørgsmål og til at have bestemte holdninger.
Hver af de seks tænkehatte har deres egen farve, som afspejler hvilken tankemåde temaet eller problemstillingen skal ha.

Vi har lige nu, taget Den grønne hat på.
Den grønne hat fremhæver nye idéer og muligheder, utraditionelle indfald og provokationer. Vær sprudlende og kreativ. Nu er alle ideer gode, og selv de mest radikale forslag kan indeholde noget værdifuldt. Hvilke muligheder er der i sagen? Den grønne hat er som græsset. Under den myldrer det frem med kreativitet, alternativer, nye ideer og muligheder. Alt afhænger af at kunne se muligheder, understreger De Bono. (Anna Aggers oplæg d.24.3 2014)

Dagens refleksioner:
Vi har været godt nede i græsset og bide, for at belyse begreber som leg, kreativitet som drivkraft og dannelses rejser, dette via Lars Hammershøj. Faglige argumenter, for hvorfor disse begreber er vigtige.
Relevant for vores område er læring og udvikling. Her har vi kigget på Piaget og på Vygotsky i forbindelse med læringsprocesser. Vi har også været inde og berøre produktudformning og pædagogisk grundlag for dette.

Vi løfter hatten og siger go´dag! Og iiih, hvor det kører. :)

onsdag den 26. marts 2014

Refleksion over dagens arbejde



Idag har vi udarbejdet en tidsplan.Tidsplanen er samtidig en forventningsafstemning om at vi mødes til de pågældende tider. Vi har fundet frem til en målgruppe, målgruppen er børn i alderen 5-6 år. Vi har fået samlet ideer og tanker og skrevet det ned i et dokument. Vi har fået  sat en teoretiker på, nemlig Michael Husen (Det fælles tredje) derudover har vi snakket om at ønskekvistmodellen kunne være et redskab til at opbygge lege. 

Til at udarbejde projektet vil vi gøre brug af De Bonos tænkehatte. 

Forberedelse til mødet på fredag er at kigge/overveje svar på de 11 refleksions spørgsmål. 


Krammer 

Henrik, Peter, Dan, Isabell, Line og Louise

tirsdag den 25. marts 2014

Introduktion til et spændende projekt

Velkommen til denne blog.
Grundet at hjernerne i gruppen, der skal udvikle dette projekt er placeret i forskellige klasser, vil dette være en grundskitse på vores idé.
Sidens navn er et arbejdsnavn for et musisk projekt. Idéen er at vi som pædagoger, lærere, pædagogmedhjælpere, studerende eller endda forældre nemt skal kunne hente inspiration til musiske aktiviteter, med børn. Musiks aktivitet skal ses som en samlet overskrift for aktiviteter som,  lege, musik med børn(på instrumenter), dramalege, rollespil eller fortælling på en sjov måde.

Alt skal være nemt og tilgænligt og også beskrives så lavpraktisk at det motiverer til læring gennem leg, der stimulerer børnenes udvikling. Vi vil "tegne og fortælle" om hvordan vi på en nem måde kan sætte gang i de musiske aktiviteter, vi ofte vælger fra, fordi den pædagog der "plejer" at lave den slags aktiviteter ikke er til stede, af forskellige grunde.
Et andet aspekt af vores idé handler om de situationer hvor man "hurtig" vil sætte gang i en aktivitet, men mangler lige det, der ville passe til det øjeblik. Noget der ville kunne stimulere børnene i den retning der passer i den kontekst man er i. Det kan være sproglege, sanglege, rytmik eller andre mere fysisk tilpassede aktiviteter. Normalt ville man evt. hurtig kaste sig over en legebog, eller måske endda internettet, for at finde en aktivitet.
Her kommer vores idé ind. nemlig en inspirations kasse!
Mere om hvad og hvordan må i høre mere om på et senere tidspunkt. Da gruppens hjerner har lagt op til en tsunami af en brainstorm. :)