Vi startede dagen idag med at få skrevet vores Reflektions ark færdig. Og fik det sendt afsted til vores vejledere kl. 10.00.
Der blev også lavet et par nye legekort, til vores kasse. Det er en spændende process at arbejde med kortene. Vores ambition om at få beskrevet aktiviteterne, på en måde, der både er kort og tydelig nok til en hver skal kunne sætte igang i legen, ud udfra beskrivelsen, er ikke bare lige. Det er en udfordrende og lærerig process.
Dagen bød derefter på en tur til UCC København (Hellerup), hvor vi blev beriget og inspireret af en spændende workshop og en meget interessant debat. Nu vil vi holde weekend og forberede os på at blive klar til næste uges fernisering.
Kig gerne ind igen, her på siden, hvor vi på et senere tidspunkt vil sætte billeder ind, fra workshop mm.
For selv om blogprojektet, er endt, fra skolens synspunkt, fortsætter vi her på projekt Komgodtigang.
Kom godt igang
Et motiverende redskab til at springe ud i en pædagogisk aktivitet.
Komgodtigang
Kom godt igang, sammen med børnene.
fredag den 25. april 2014
tirsdag den 22. april 2014
Så er vi tilbage i skole igen og der er en uge til fernisering af vores produkt. Vi har, idag, brugt tid på at samle op på vores reflektions ark. Vi har nemlig valgt at, udover bloggen, at samle vores faglige reflektioner på en seperat ark.
På fredag d. 25.4 skal vi til en "Inspirationsdag" på UCC københavn. En inspirationsdag der, meget relevant sætter fokus på netop det område vi beskeftiger os med. Overskriften på dagen er: "Hvordan kan musik gøre samfundet bedre?"
Vi vil her mødes med en række skarpe eksperter, der fra hver deres stol vil kigge med i krystalkuglen og
komme med bud på, hvor vi bør sætte ind, hvis musikken skal spille en rolle i fremtiden.
Lars Geer Hammershøj
Lektor, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Pædagogisk
Samtidsdiagnostik
Sigurd Barrett
Pianist, entertainer, komponist og forfatter
Michael Gatten
Politiker, Borgerrepræsentationen København, Venstre
Bennyé D. Austring
Projektleder og forfatter, Forskning og Innovation, UC Sjælland
Der afholdes også workshops denne dag og vi har valgt at deltage ved workshoppen:
"Musikalske byggesten" med Mads Pagsberg og Sille Schultz. www.pagsberg-schultz.dk
Musikken har haft en omtumlet tilværelse i arbejdet med børn i daginstitutioner og i skolen. Nogen steder
har ildsjæle haft musikken centralt i det pædagogiske arbejde, andre steder har musikken nærmest været fraværende. Nu står vi over for en skolereform og en udvikling i daginstitutionerne, hvor børnenes (boglige)
læring spiller en ny og central rolle. Men prioriterer vi musikken nok som en del af den menneskelige
dannelse?
Selv om inspirationsdagen omhandler musik, mener vi, at der kan drages linier til motivation og igangsættelse af div. aktiviteter.
onsdag den 9. april 2014
Dagens arbejde har været meget fokuseret på produktudvikling. Udformning af kort, kasse, design osv. Vi har fået kontakt til Mads Pagsberg og Sille Schultz fra konsulentfirmaet Pagsberg&Schultz. Deres metoder til at arbejde med samarbejde og kommunikation forankrer sig i en musik og teatervidenskabelig tradition. I artikkel "Leg med musikken, hvad er kreativitet", kommer P&S ind på områder der rammer vores process og produkt meget præcist. Dermed ser vi muligheder for at finde inspiration og ekspertviden, på området, netop herfra. Da der vil være et ophold med påskeferie har vi uddelegeret nogle opgaver til hinanden og vi vil løbende holde aktiv kontakten via vores digitale medier. God påske!
tirsdag den 8. april 2014
Vejledningsdag og nye refleksioner. Dels skal vores indlæg på siden kortes godt ned, for at ikke overskride anslagsgrænsen alt for meget. Selvom vi ikke kan undgå flere refleksioner, under vejs i vores forløb. Vi er i facen hvor vi skal skære mere ind til benet. Hvilket er med til at sætte fokus på den dannelsesprocess vi er igennem, som gruppe.
Et refleksionsark er under konstruktion samtidig med vi er ved at udvikle en Pitch- tale/elevator-tale til vores produkt. Som, ved få ord beskriver hvorfor lige netop DIN institution har behov for vores produkt.
Afslutningsvis kan nævnes at der i højre side af bloggen, udover links er links til den empiri vi har benyttet os af.
Et refleksionsark er under konstruktion samtidig med vi er ved at udvikle en Pitch- tale/elevator-tale til vores produkt. Som, ved få ord beskriver hvorfor lige netop DIN institution har behov for vores produkt.
Afslutningsvis kan nævnes at der i højre side af bloggen, udover links er links til den empiri vi har benyttet os af.
mandag den 7. april 2014
Vi har idag i vores behagelige og dejlige gruppe; Arbejdet med et refleksions ark ud fra 11 spørgsmål. Vi har koblet en masse teori til vores produkt bl.a. Kirsten Drotner og Lars Hammershøj. Mange af vores refleksioner findes indtil videre under linket padlet.
Vi har også fjollet og fået lave en masse sjove gruppe billeder.
Vi har også fjollet og fået lave en masse sjove gruppe billeder.
mandag den 31. marts 2014
Så kom vi godt i gang!
Vi har i dag brainstormet over kategorierne der skal indgå i
vores prototype af aktivitetskassen. Vi har valgt at fordybe os i to
kategorier. Disse to kategorier er Musik &
Sanglege og Drama & Rollelege. Der
er massere af muligheder for at finde andre kategorier, men for ikke at gabe
over mere end vi kan nå indenfor tidsgrænsen, har vi indskrænket det. For med alt den kreativitet og intellektualitet som gruppen
besidder kan vi hurtigt blive for ambitiøse. :)
De to overordnet kategorier opdeles i underkategorier som fx
sprog, motorik osv.
Vi fandt frem til disse kategorier ved at skrive en masse
ideer ned på post-its (se billede). Herefter inddelte vi alle ideerne som
omhandlede samme emne/udviklingsområde.
Vi har prøvet at visualisere hvordan aktivitetskassen skal
se ud og fungere.
Vi glæder os til at arbejde videre med vores ide.
God dag J
Line, Isabell, Henrik, Peter, Dan og Louise
Produktbeskrivelse
Projekt Kom godt igang er en række lege/aktiviteter udformet som kort. Formålet med kortene er at de skal være lige til at gå til for pædagog og børn. Ideen er at pædagogen trækker et kort, hvorpå der står skrevet en aktivitet indenfor en kategori. Dette kan fx være motorik, sanser eller sprog. Der vil være oplyst på hvert enkelt kort om der er behov for nogle redskaber til at kunne udføre den pågældende leg/aktivitet. Tanken er at alle uanset erfaring nu kan igangsætte aktiviter såvel som forløb ud fra de forskellige kategorier. Fordelen ved kortkassen er at pædagoger/medhjælpere kan bruge kortkassen når der opstår uventet aflysninger af fx ture. Men kortkassen kan også bruges til at få dokumentation på hvilke udviklingsområder som aktiviteten styrker.
Vi glæder os til at videreudvikle denne ide.
Med venlig hilsen
Line, Isabell, Henrik, Peter, Dan og Louise
Vi glæder os til at videreudvikle denne ide.
Med venlig hilsen
Line, Isabell, Henrik, Peter, Dan og Louise
Abonner på:
Opslag (Atom)

