Komgodtigang

Komgodtigang
Kom godt igang, sammen med børnene.

mandag den 31. marts 2014

Så kom vi godt i gang!





Vi har i dag brainstormet over kategorierne der skal indgå i vores prototype af aktivitetskassen. Vi har valgt at fordybe os i to kategorier. Disse to kategorier er Musik & Sanglege og Drama & Rollelege. Der er massere af muligheder for at finde andre kategorier, men for ikke at gabe over mere end vi kan nå indenfor tidsgrænsen, har vi indskrænket det. For med alt den kreativitet og intellektualitet som gruppen besidder kan vi hurtigt blive for ambitiøse. :) 

De to overordnet kategorier opdeles i underkategorier som fx sprog, motorik osv.

Vi fandt frem til disse kategorier ved at skrive en masse ideer ned på post-its (se billede). Herefter inddelte vi alle ideerne som omhandlede samme emne/udviklingsområde.

Vi har prøvet at visualisere hvordan aktivitetskassen skal se ud og fungere. 

Vi glæder os til at arbejde videre med vores ide.


God dag J

Line, Isabell, Henrik, Peter, Dan og Louise


Produktbeskrivelse

Projekt Kom godt igang er en række lege/aktiviteter udformet som kort. Formålet med kortene er at de skal være lige til at gå til for pædagog og børn. Ideen er at pædagogen trækker et kort, hvorpå der står skrevet en aktivitet indenfor en kategori. Dette kan fx være motorik, sanser eller sprog. Der vil være oplyst på hvert enkelt kort om der er behov for nogle redskaber til at kunne udføre den pågældende leg/aktivitet. Tanken er at alle uanset erfaring nu kan igangsætte aktiviter såvel som forløb ud fra de forskellige kategorier. Fordelen ved kortkassen er at pædagoger/medhjælpere kan bruge kortkassen når der opstår uventet aflysninger af fx ture. Men kortkassen kan også bruges til at få dokumentation på hvilke udviklingsområder som aktiviteten styrker.


Vi glæder os til at videreudvikle denne ide.


Med venlig hilsen

Line, Isabell, Henrik, Peter, Dan og Louise

fredag den 28. marts 2014

Den grønne hat.

Edward De Bono har skrevet mange bøger om kreativ tænkning. Han beskriver en metode der kaldes "De
Bonos tænkehatte". At bruge en tænkehat er at indtage en bestemt tænkeposition. Når man har de forskellige hatte (6 stk.) på, skal man indtage bestemte roller i processen, og disse roller lægger op til at stille bestemte typer spørgsmål og til at have bestemte holdninger.
Hver af de seks tænkehatte har deres egen farve, som afspejler hvilken tankemåde temaet eller problemstillingen skal ha.

Vi har lige nu, taget Den grønne hat på.
Den grønne hat fremhæver nye idéer og muligheder, utraditionelle indfald og provokationer. Vær sprudlende og kreativ. Nu er alle ideer gode, og selv de mest radikale forslag kan indeholde noget værdifuldt. Hvilke muligheder er der i sagen? Den grønne hat er som græsset. Under den myldrer det frem med kreativitet, alternativer, nye ideer og muligheder. Alt afhænger af at kunne se muligheder, understreger De Bono. (Anna Aggers oplæg d.24.3 2014)

Dagens refleksioner:
Vi har været godt nede i græsset og bide, for at belyse begreber som leg, kreativitet som drivkraft og dannelses rejser, dette via Lars Hammershøj. Faglige argumenter, for hvorfor disse begreber er vigtige.
Relevant for vores område er læring og udvikling. Her har vi kigget på Piaget og på Vygotsky i forbindelse med læringsprocesser. Vi har også været inde og berøre produktudformning og pædagogisk grundlag for dette.

Vi løfter hatten og siger go´dag! Og iiih, hvor det kører. :)

onsdag den 26. marts 2014

Refleksion over dagens arbejde



Idag har vi udarbejdet en tidsplan.Tidsplanen er samtidig en forventningsafstemning om at vi mødes til de pågældende tider. Vi har fundet frem til en målgruppe, målgruppen er børn i alderen 5-6 år. Vi har fået samlet ideer og tanker og skrevet det ned i et dokument. Vi har fået  sat en teoretiker på, nemlig Michael Husen (Det fælles tredje) derudover har vi snakket om at ønskekvistmodellen kunne være et redskab til at opbygge lege. 

Til at udarbejde projektet vil vi gøre brug af De Bonos tænkehatte. 

Forberedelse til mødet på fredag er at kigge/overveje svar på de 11 refleksions spørgsmål. 


Krammer 

Henrik, Peter, Dan, Isabell, Line og Louise

tirsdag den 25. marts 2014

Introduktion til et spændende projekt

Velkommen til denne blog.
Grundet at hjernerne i gruppen, der skal udvikle dette projekt er placeret i forskellige klasser, vil dette være en grundskitse på vores idé.
Sidens navn er et arbejdsnavn for et musisk projekt. Idéen er at vi som pædagoger, lærere, pædagogmedhjælpere, studerende eller endda forældre nemt skal kunne hente inspiration til musiske aktiviteter, med børn. Musiks aktivitet skal ses som en samlet overskrift for aktiviteter som,  lege, musik med børn(på instrumenter), dramalege, rollespil eller fortælling på en sjov måde.

Alt skal være nemt og tilgænligt og også beskrives så lavpraktisk at det motiverer til læring gennem leg, der stimulerer børnenes udvikling. Vi vil "tegne og fortælle" om hvordan vi på en nem måde kan sætte gang i de musiske aktiviteter, vi ofte vælger fra, fordi den pædagog der "plejer" at lave den slags aktiviteter ikke er til stede, af forskellige grunde.
Et andet aspekt af vores idé handler om de situationer hvor man "hurtig" vil sætte gang i en aktivitet, men mangler lige det, der ville passe til det øjeblik. Noget der ville kunne stimulere børnene i den retning der passer i den kontekst man er i. Det kan være sproglege, sanglege, rytmik eller andre mere fysisk tilpassede aktiviteter. Normalt ville man evt. hurtig kaste sig over en legebog, eller måske endda internettet, for at finde en aktivitet.
Her kommer vores idé ind. nemlig en inspirations kasse!
Mere om hvad og hvordan må i høre mere om på et senere tidspunkt. Da gruppens hjerner har lagt op til en tsunami af en brainstorm. :)