Bonos tænkehatte". At bruge en tænkehat er at indtage en bestemt tænkeposition. Når man har de forskellige hatte (6 stk.) på, skal man indtage bestemte roller i processen, og disse roller lægger op til at stille bestemte typer spørgsmål og til at have bestemte holdninger.
Hver af de seks tænkehatte har deres egen farve, som afspejler hvilken tankemåde temaet eller problemstillingen skal ha.
Vi har lige nu, taget Den grønne hat på.
Den grønne hat fremhæver nye idéer og muligheder, utraditionelle indfald og provokationer. Vær sprudlende og kreativ. Nu er alle ideer gode, og selv de mest radikale forslag kan indeholde noget værdifuldt. Hvilke muligheder er der i sagen? Den grønne hat er som græsset. Under den myldrer det frem med kreativitet, alternativer, nye ideer og muligheder. Alt afhænger af at kunne se muligheder, understreger De Bono. (Anna Aggers oplæg d.24.3 2014)
Dagens refleksioner:
Vi har været godt nede i græsset og bide, for at belyse begreber som leg, kreativitet som drivkraft og dannelses rejser, dette via Lars Hammershøj. Faglige argumenter, for hvorfor disse begreber er vigtige.
Relevant for vores område er læring og udvikling. Her har vi kigget på Piaget og på Vygotsky i forbindelse med læringsprocesser. Vi har også været inde og berøre produktudformning og pædagogisk grundlag for dette.
Vi løfter hatten og siger go´dag! Og iiih, hvor det kører. :)
Hej Gruppe. :)
SvarSletDet ser spændende ud! Keep up the good work.. ;)
Hej Gruppe
SvarSletDet ser spændende ud, med dette tiltag til pædagogerne, glæder os til at læse mere